Freelance Copywriter

Communicatie moet het verschil maken

Communicatie is geen doel, maar een middel. Het valt mij op dat ondernemers, merken en bedrijven communicatie niet effectief inzetten op plekken waar het juist het verschil moet maken.

Laat me een voorbeeld geven. In mijn zoektocht naar een woning kwam ik op de website van een makelaar terecht, die zichzelf als volgt presenteert:

Communicatieadvies in het kort

Ik help jouw merk en bedrijf om communicatie effectief in te zetten. Het bepalen van je communicatiedoelgroep, het kiezen (of aanpassen) van de juiste kanalen en het ontwikkelen van de middelen in beeld en tekst.

  • Quickscan van huidige ommunicatiemiddelen
  • Opstellen van communicatiestrategie
  • Uitvoeren van jouw communicatieplan
  • Contentcreatie in tekst en beeld

Communicatieadvies in het minder kort

“Wij zijn niet zomaar een makelaarskantoor. Wij zijn een deskundig en ervaren NVM makelaarskantoor met passie voor huizen. Wij streven naar optimale dienstverlening én optimaal resultaat. Op een positieve, actieve en vriendelijke wijze benaderen wij op zeer succesvolle wijze de woningmarkt. Dat doen wij met de traditionele én de moderne middelen die ons ter beschikking staan, en dat zijn er heel wat.”

Wat die optimale dienstverlening concreet inhoudt, stond er niet bij. En wat is optimaal resultaat? Je mag aannemen dat een makelaar passie heeft voor huizen, maar wat maakt deze makelaar anders dan de rest? Vervolgens las ik onderstaande tekst op de website van een andere makelaar:

“Ons makelaarskantoor gaat met de tijd mee en maakt gebruik van de middelen en kanalen waarop de klant zich begeeft. Zo WhatsAppen wij met klanten over de voortgang van een aan- of verkoop, belanden nieuwe woningen als eerst op social media en worden woningen in overleg op Funda aangemeld. Wij richten ons vooral op young professionals, expats en jonge gezinnen. Wij begrijpen heel goed dat je overdag allerlei dingen te doen hebt en bezichtigen daardoor ook ’s avonds en in het weekend.”

Welke zou jij kiezen? Ik denk de tweede, mits het natuurlijk aansluit bij jouw behoeften. De makelaar uit het tweede voorbeeld weet heel goed wie zijn doelgroep is en wat hun wensen zijn en benoemt dit duidelijk in zijn teksten, waardoor de lezer zich aangesproken en begrepen voelt en hoogstwaarschijnlijk voor dit makelaarskantoor kiest.

Doel bereikt!

Lezen, luisteren, kijken, ervaren, voelen

Goede communicatie maakt het verschil tussen onthouden of vergeten worden, een product wel of niet verkopen, gemotiveerde of gedemotiveerde medewerkers en goed of slecht geïnformeerde consumenten. Maar wat is goede communicatie?

Wij mensen ontvangen communicatie via onze zintuigen. We lezen, luisteren, kijken, ervaren, voelen. Via elk zintuig kun je een andere boodschap ontvangen, zelfs als ze tot dezelfde uiting behoren. Je kunt in tekst bijvoorbeeld iets heel anders vertellen dan dat je in beeld uitstraalt. Vaak gebeurt dit onbewust.

Weer een voorbeeld: de website van een product van verzorgingsproducten voor mannen. De producten waren speciaal ontwikkeld voor de typische klachten na een dag klussen; het herstellen van kloofjes in de handen en het tegengaan van een droge huid. Het merk koos hierbij voor een hele duidelijke communicatiedoelgroep: de klussende man.

Ik schreef een persbericht voor de introductie van dit product en zoals je nu weet, word ik heel blij van een merk dat een specifieke doelgroep kiest. Toen ik echter op de website van het merk keek, zag ik in de afbeeldingen die werden gebruikt prachtige vrouwen met de producten in hun handen, zoals je gewend bent van NIVEA reclames. Het beeldgebruik paste totaal niet bij het merk en zijn overige communicatie, zoals de productteksten. Ook vrouwen met een stralende huid kunnen klussers zijn, maar zij waren niet de doelgroep van het product. Hier wilde ik stoere mannen met gereedschap zien!

Het is dus belangrijk dat je kritisch kijkt naar elk onderdeel van je communicatiemiddel, zodat er geen misverstand kan bestaan over de boodschap die je zendt en de doelgroep zich aangesproken voelt. Ik help jouw merk en bedrijf om communicatie effectief in te zetten. Het bepalen van je communicatiedoelgroep, het kiezen (of aanpassen) van de juiste kanalen en het ontwikkelen van de middelen in beeld en tekst.

Tarieven

De meest gestelde vraag van klanten: ‘Wat kost dat?’ Net als de doelgroep van jouw bedrijf, wil jij zelf natuurlijk ook weten waar je aan toe bent. Hieronder vind je de basistarieven voor mijn diensten. Per project bepalen we in overleg welke werkzaamheden ik precies uit handen neem en maak ik een schatting van het aantal uren. Zo weet je precies wat je kunt verwachten en kom je niet voor verrassingen te staan aan het einde van de opdracht.

Het is in overleg ook mogelijk om met een maandfee te werken, zodat je altijd kunt rekenen op mijn hulp en we samen kunnen bouwen aan de communicatie van jouw merk op de lange termijn.

Group 1396

Graaf Florisweg 64-8,

2805 AM, Gouda

Tel. 06 – 30 65 50 89

E-mail:ricardo@eazycommunicatie.nl