Freelance Copywriter

Ga direct naar:

Klanten en cases

Voordat je mij benadert om kennis te maken, ben je misschien eerst nieuwsgierig naar de klanten voor wie ik recent heb gewerkt. Of nog belangrijker: naar wat zij van die samenwerking vonden. Op deze pagina vind je een korte samenvatting van een aantal opdrachten die ik heb gedaan en lees je hoe de mensen die met mij werkten de samenwerking hebben ervaring.

Case PR-advies: Shoutout.vip

De vraag

“We hebben een klant die een videoboodschap heeft besteld van alle 240 bekende Nederlanders die op ons platform staan, met het verzoek dat zij vertellen waarom vrouwen met hem op date moeten willen. Kunnen we dit in de media krijgen?” Richard van Shoutout.vips nam contact met mij op en dit was letterlijk wat hij zei. Nadat ik had gevraagd of dit verhaal geen mediastunt was, maar waargebeurd, wist ik dat Richard goud in handen had. Hier smult media van!

De uitdaging

Na een uitgebreid interview met Sibbe Jan, de klant met het bijzondere verzoek, schreef ik voor Shoutout.vips een uitgebreid persbericht en adviseerde ik over de juiste persaanpak. De grootste uitdaging was om ervoor te zorgen dat niet alle aandacht zou gaan naar de zoektocht van Sibbe Jan naar een leuke vrouw, maar dat ook Shoutout.vips werd genoemd én dat duidelijk werd wat dit platform te bieden heeft.

Het resultaat

Het verhaal bleek een schot in de roos. Met online publicaties op onder meer AD, De Telegraaf en Het Parool werd er uitgebreid aandacht besteed aan het bijzondere verhaal van Sibbe Jan en kreeg Shoutout.vip de media-aandacht waar het op hoopte. Als absolute kers op de taart volgden er items op nationale televisie. Hart van Nederland besteedde er een item aan in hun uitzending en RTL Boulevard stuurde Maxim Hartman langs bij de Friese vrijgezel.

“Vanaf het eerste contact was het gelijk prettig communiceren. Korte lijnen en duidelijke antwoorden op mijn vragen. Ricardo dacht mee, was kritisch bij het doorvoeren van aanpassingen en adviseerde ons voor de meest succesvolle insteek en aanpak. Klantgericht, vriendelijk en betaalbaar. Wij komen zeker weer in de lucht voor een nieuwe opdracht.”

Richard Klomp Founder

Shoutout.vip

Case Copywriting: School of Mavericks

De vraag

School of Mavericks helpt professionals door middel van training en coaching om hun leiderschap (verder) te ontwikkelen en verandering teweeg te brengen binnen hun organisaties. Peter Clausman, de man achter School of Mavericks, kwam met zijn ideeën voor een e-book bij mij uit. Voor een van zijn trainingen wilde hij een gratis e-book aanbieden over het motiveren van teams. Hij wist wat hij wilde vertellen, maar niet hoe hij dit kon vertalen naar goede tekst.

De uitdaging

Een e-book moet de lezer vanaf het begin grijpen en veel relevante informatie bieden, zonder dat je daarmee alles weggeeft; je wilt immers dat de lezer zich uiteindelijk aanmeldt voor de training. Peter is gewend zijn boodschap op een bepaalde manier over te brengen en wilde die stijl ook terug zien in de teksten voor het e-book. Hij sprak de input voor de hoofdstukken in en stuurde mij de audiofragmenten, waardoor ik zijn tone of voice en woordkeuze beter kon interpreteren en vertalen naar geschreven tekst.

Het resultaat

Het eindresultaat is het e-book ‘Hoe krijg je een gemotiveerd team’ met 7 misvattingen over motivatie van werknemers. Ben je nieuwsgierig naar de inhoud? Je kunt het e-book hier downloaden.

“Ik merkte dat ik zelf de bottleneck was in het produceren van content. Ik barst van de ideeën, maar om het rustig en netjes uit te werken kost veel te veel tijd – en daarmee loop ik veel omzet mis. Ricardo heeft heel erg fijn en effectief geholpen. Door met hem te werken krijg ik nu sneller de content die ik wil. We hebben gewerkt aan een e-book. Ik werkte door deels mijn teksten in draft te schrijven en deels mijn teksten op te nemen op een voice memo. Het resultaat van onze samenwerking was kwalitatief veel betere tekst dan ik zelf zou kunnen schrijven, met de juiste Tone of Voice. Hij vulde ontbrekende delen zeer goed aan, was zeer proactief, deed zijn eigen research en bracht ook goede ideeën voor illustraties. De communicatie liep soepel, ik wist precies waar ik aan toe was en hoe lang zaken zouden duren om op te leveren. Al met al een zeer goede ervaring.”

Peter Clausman

School of Mavericks

Case communicatieadvies: Quest Escapes

De vraag

In eerste instantie kwam Erik van Quest Escapes bij mij voor het schrijven van een advertorial. We raakten in gesprek over Quest Escapes en er was direct een klik. Quest Escapes ontwikkelt outdoor Escape Rooms, die je op elke gewenste locatie kun spelen. Erik stelde mij op den duur de vraag: “Wat vind je van onze website?” Na mijn uitgebreide en eerlijke feedback had ik er ineens een opdracht bij.

De uitdaging

Ik adviseerde Quest Escapes over de structuur van de website en ik herschreef alle webteksten. Een belangrijke doelgroep van Quest Escapes is de zakelijke markt, maar tegelijkertijd wilden ze particulieren niet uitsluiten. Hoe vertaal je dit dan naar je website? Wie spreek je aan en welke informatie geef je prioriteit?

Het resultaat

In mijn advies presenteerde ik een nieuwe opzet voor quest-escapes.nlv. Binnen die opzet schreef ik de teksten voor zowel de homepagina als de subpagina’s en productpagina’s, met aandacht voor SEO. We ontwikkelden daarnaast specifieke landingspagina’s die aansluiten bij de verschillende doelgroepen en mogelijke zoektermen, zodat elke doelgroep op de juiste manier wordt aangesproken en vindt wat hij zoekt. Nog regelmatig spar ik met Erik over de communicatiestrategie van Quest Escapes.

“Ricardo is een topper in zijn vakgebied. Hij denkt over de strategie van Quest Escapes en probeert zich in te leven in mijn bedrijf. Hij heeft goede ideeën en de uitwerking van onze websiteteksten is beter dan ik had verwacht. De communicatie is helder, snel en professioneel. De perfecte partij voor de lange termijn.”

Erik van der Wal

Quest Escapes

Group 1396

Graaf Florisweg 64-8,

2805 AM, Gouda

Tel. 06 – 30 65 50 89

E-mail:ricardo@eazycommunicatie.nl